اخبار

امنیت بلک بری هیلاری کلینتون و دردسرهای آن

نوشته شده توسط ابراهیم آلانی

به نام آن والایی که زینت زبانها و یادگار جانها از نام اوست. سلامی سرشار ازعطر گل یاس در لفافه ای از محبت و عشق پیشکش حضور پر لطفتان وشکر از اینکه توفیق رفیق گشت و سعادت مساعدت نمود تا سخنی صمیمانه با خوانندگان فهیم و فرزانه داشته باشم…


هیلاری کلینتون یکی از سرشناس ترین سیاست مداران آمریکاست که شانس بسیار بالایی برای کسب عنوان ریاست جمهوری در دور بعدی انتخابات ایالات متحده ی آمریکا دارد. اوا اخیرا از آزانس ملی امنیت آمریکا درخواست کرده که یک گوشی بلک بری، درست مانند همان گوشی که باراک اوباما، رییس جمهوری فعلی آمریکا استفاده می کند به او بدهند، اما این سازمان درخواست او را رد کرده و در عوض یک گوشی ویندوزی قدیمی را پیشنهاد داده است.

Obama on his BlackBerry

این سازمان (NSA) دلیل این کار را جلوگیری از افزایش تعداد گوشی های بلک بری در سطح مقامات سیاسی آمریکا اعلام کرده است. با این حال یک گوشی با امنیت که مورد تایید آژانس امنیت ملی آمریکا باشد حدود ۴۷۵۰ دلار آب می خورد و هزینه ی سرور های فوق امن آن که حدود ۳۰ هزار دلار نیز می شوند را به هزینه ی دولت اضافه کنید.ظاهراً رد درخواست به دلیل نگرانی‌های امنیتی و برای کاهش استفاده وزارت امور خارجه از برند بلک‌بری بوده است. اما از آن‌جا که بخش‌هایی از وزارت امور خارجه دارای اطلاعاتی حیاتی است باید یک گوشی ایمن برای کلینتون پیشنهاد می‌شد.

هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به دلیل مسائل امنیتی و حفظ حریم شخصی (مخصوصا با وجود دیوانه ای به نام ترامپ) از محصولات بلک بری و سرویس ویژه بلک بری یعنی BES استفاده میکرد که خبرها از انتشار و درز اطلاعات ایمیل های هیلاری کلینتون منتشر شده است.

دلیل درخواست کلینتون از NSA چیست؟این ماجرا ازکجا شروع شد؟

“وندی شرمن،” مذاکره کننده ارشد آمریکایی، در پرونده هسته‌ای ایران، به دلیل انتشار بخش جدیدی از ایمیل‌های “هیلاری کلینتون،” نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با دردسر مواجه شد.بخشی از ایمیل‌های فاش شده هیلاری کلینتون، در زمان تصدی پست وزارت امور خارجه، نشان می‌دهد وندی شرمن را برای رسیدگی به موضوعی دیپلماتیک در ارتباط با الجزیره و مالی نزد خود فراخوانده است؛ اما شرمن تماشای فیلم سینمایی “سی دقیقه پس از نیمه شب” را بهانه قرار داد و از حضور در این جلسه امنتاع کرد.

کلینتون  به شرمن ایمیل زد و نوشت: فردا بعدازظهر در باره موضوع الجزیره و مالی  با یکدیگر دیدار کنیم. وقتی فردا به خانه بازگشتم، ساعت ملاقات را هماهنگ می‌کنیم.

شرمن در پاسخ ایمیلی به کلینتون ارسال کرد و نوشت: فردا بعدازظهر درگیر فیلم “سی دقیقه پس از نیمه شب” هستم. قرار را برای ساعت ۹ امشب یا هر ساعت فردا به غیر از بعدازظهر هماهنگ کنیم.موضوع تامل‌برانگیز این است که شرمن، معاون و دستیار کلینتون در وزارت امور خارجه آمریکا بود و در جایگاهی قرار نداشت که قرار ملاقات با وزیر را نپذیرد.

سپس فیلمی از شرمن منتشر شد که نشان می‌داد هیلاری کلینتون برای طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه دیپلماتیک از گوشی هوشمند بلک بری خود استفاده می‌کند. شرمن در این فیلم رو به دوربین می‌گوید: حالا هر دو ما بلک بری داریم و شیوه تبادل اطلاعات و رسیدگی به امور دیپلماتیک به کلی دگرگون شده است. وقتی همواره در سفر باشید و مجبور به انجام ملاقات‌های متعدد شوید، استفاده از سامانه طبقه‌بندی اطلاعات در گوشی‌های بلک بری کمک زیادی به شما می‌کند. می‌توانید همزمان دیداری با یک مقام دیپلماتیک داشته باشید و در عین حال بیانیه‌ای در مذاکرات چهارجانبه منتشر کنید.

ماجرای رسوایی ایمیل‌های کلینتون به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا به تازگی بررسی سرور خانگی ایمیل‌های وزیر خارجه سابق آمریکا نشان داد حاوی بیش از ۳۷ صفحه اطلاعات فوق محرمانه بوده است. وزارت خارجه آمریکا در حالی وجود ۳۷ صفحه اطلاعات فوق سری در سرور خانگی ایمیل‌های هیلاری کلینتون را تایید کرده است که مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان ادامه دارد و رسوایی استفاده کلینتون از ایمیل‌های شخصی برای انجام امور رسمی در زمانی که وزیر خارجه آمریکا بوده به دردسر بزرگی برای وی تبدیل شده است.

و اما پیشنهاد آژانس به هیلاری کلینتون

جایگزینی که آژانس امنیت ملی آمریکا پیشنهاد داده، یک گوشی قدیمی بسیار سنگین است که از سیستم عامل منسوخ شده ی مایکروسافت استفاده می کند. نام این دستگاه Sectéra Edge از یک کمپانی نه چندان نام آشنای General Dynamics است. این دستگاه که نصف گوشی و نصف PDA (دستگاه های قدیمی دستیار شخصی) محسوب می شود توسط آژانس امنیت ملی آمریکا برای استفاده ی مقامات بالارده مورد تایید است و می تواند امکان ارتباط با شبکه ی داخلی و ارسال و دریافت ایمیل را به صورت امن فراهم کرد.

این گوشی از سیستم عامل Windows CE که برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ رونمایی شد استفاده می کند و در آن زمان نیز به امن ترین دستگاه دیجیتالی قابل حمل معروف شده بود که محیط کاربری آن شباهت های بسیاری با ویندوز دسکتاپ در مقایسه با بلک بری داشت و شاید همین امر باعث شد بلک بری ۸۸۳۰ توسط رییس جمهور آمریکا استفاده شود.

gd-sectera-upload

NSA ادعا می کند که برنامه های اینترنت اکسپلورر و ویندوز مسنجر این گوشی به اندازه ی کافی امن هستند. همچنین این گوشی در برابر شوک و افتادن از دست مقاوم است. تولید گوشی اج در سال ۲۰۱۵ پایان یافت و دیگر این گوشی تولید نمی شود.

اکنون جان چن مرد اول بلک بری به ادعاهای مبنی بر آسیب پذیری زیرساخت های امنیتی بلک بری و رها کردن دولت ها بعد از صدمه دیدن و نفوذ امنیتی به اطلاعات دولتی و در دنباله رسوایی ایمیل کلینتون بیان کرده است:

ما یک امنیت استاندارد طلایی داریم که از دو مرحله نرم افزار و سخت افزار تشکیل شده است و همواره مورد بررسی حفره های امنیتی قرار میگیرد .  با وجود BES با نهایت امنیت روش و نحوه استفاده کاربر از گوشی و اجازه دسترسی به اطلاعات عامل مهمی است که در صورت عدم رعایت نمی توان گفت بلک بری و امنیت طلایی آن هم نمی تواند از اطلاعات و حریم شخصی افراد و دولت ها محافظت نماید.

در واقع پاسخ چن بولد کردن این جمله بود:

امنیت یعنی قوی کردن کل نه جزء

بهروز کمالی ، مدیر عامل گروه آشیانه(انجمن امنیت شبکه در ایران یا سربازان سایبری) :

ما توانسته ایم به تک تک گوشی های موبایل هوشمند با سیستم عامل های مختلف نفوذ کنیم به غیر از محصولات بلک بری…


جان ماکسول میگوید 
“به خاطر بسپار …
زندگی بدون چالش ؛ مزرعه بدون حاصل است.
تنها موجودی که با نشستن به موفقیت می رسد؛ مرغ است.”

ابراهیم آلانی_بلک بری ایران

درباره نویسنده

ابراهیم آلانی

ebrahim.alan@gmail.com
telegram.me/Ebrahim_Alani_Official

یک نظر

نظر بدهید