اخبار

پوشش و کیفیت اینترنت ۴G/LTE ایران با دیگر کشورها

نوشته شده توسط علی بیژنی

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما عزیزان

شش سال پیش و برای اولین بار اینترنت نسل چهارم در دو کشور بزرگ اسکاندیناوی، سوئد و فنلاند راه اندازی شد و بعد از آن به مرور و البته با سرعت بسیار زیادی به دیگر کشورهای دنیا وارد شد. با این اوصاف زمان نسبتاً زیادی از ارائه ی اینترنت و بستر ارتباطی ۴G در اقصی نقاط دنیا می‌گذرد و اپراتور های داخلی کشور هم علی رغم این محدودیت ها و مسائل مختلف توانسته اند حداقل تا به امروز، شهر های بزرگ را در اقصی نقاط کشور تحت پوشش خود قرار دهند.

همانطور که در جریان هستید هر سه اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل تا به امروز شبکه نسل چهارم خود را راه اندازی کرده اند ولی به هر حال پوشش یکسانی ندارند. در این بررسی قصد نداریم به صورت خاص به وضعیت این اپراتور ها به صورت مقایسه با یکدیگر بپردازیم و هدف مقایسه کلی وضعیت ۴G در ایران با سایر کشورهاست و بیش از هر مورد دیگری قصد داریم تا از زبان آمار و ارقام و نقل قول بدون جانبداری از موسسه OpenSignal با شما صحبت کنیم. ضمن اینکه تمامی اطلاعات و آماری که در این مطلب خدمت شما عزیزان ارائه می‌شود مربوط به آخرین ماه میلادی (فوریه ۲۰۱۶) بوده و با تفضیلات بیشتر در لینک اصلی منبع، موجود می‌باشد. این اطلاعات با مطالعات ساختاری وضعیت اپراتور ها در کشورهای مختلف و همچنین از طریق آمار اعلام شده توسط ۳۵۷,۹۲۴ کاربر داوطلبی که تست های خاص این موسسه را در مناطق مختلف اجرا کرده اند بدست آمده است و میتواند آمار نسبی و البته معتبری در جهت وضعیت اینترنت کشور های مختلف دنیا در اختیار قرار دهد.

به عنوان اولین مورد میزان پوشش اپراتور و سرعت ارائه شونده در حالت میانگین اپراتور ها را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد. ابتدا به نمودار زیر نگاه کنید

.

IRan-Operators-LTE-World

همانطور که مشخص است در ایران اپراتور همراه اول با پوشش ۲۱ درصدی کمترین میزان پوشش منطقه ی مجاز خود در کشور و دنیا را دارد ولی سرعتی که ارائه می‌دهد به نسبت دیگر اپراتور های کشور بیشتر بوده و به میانگین ۸ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. رایتل هم با پوشش ۲۹ درصدی و سرعت ۵ مگابیت در ثانیه در حال ارائه خدمات است و در نهایت اپراتور ایرانسل با بیشترین پوشش داخلی در کشور توانسته نزدیک به ۵۸ درصد از منطقه مجاز داخل کشور را مورد پوشش قرار دهد ولی سرعت ارائه خدمات آن در حدود ۳ مگابیت بر ثانیه به صورت متوسط است.

برای مقایسه چند اپراتور از کشورهای دیگر را در این لیست قرار داده ایم. اپراتور اتصالات از کشور همسایه جنوبی، امارات متحده عربی با پوشش ۷۷ درصدی منطقه خود و سرعت  ۲۱ مگابیت بر ثانیه وضعیت مناسبی دارد و اپراتور Zain  در عربستان صعودی بیشترین درصد پوشش را با ۷۱ درصد در اختیار دارد ولی در این کشور اپراتور STC با سرعت ۴ مگابیت بر ثانیه بیشترین سرعت را ارائه می‌دهد.

در میان کشورهای پیشرفته در این صنعت هم میتوانیم بگوییم که کره جنوبی و سنگاپور با اختلاف بسیار زیاد به نسبت دیگر رقبا قرار دارند. برای مثال اپراتور LGT با پوشش ۹۹ درصدی سرعت ۲۸ مگابیت بر ثانیه را عرضه می‌کند و اپراتور معروف SKTelecom با سرعت ۲۲ مگابیت بر ثانیه توانسته ۹۵ درصد خاک کره جنوبی را تحت پوشش قرا دهد. اما بیشترین سرعت ارائه خدمات اینترنت ۴G متعلق به اپراتور SingTel سنگاپور است که با پوشش ۸۶ درصدی کشور خود می‌تواند میانگین سرعتی ۴۰ مگابیت بر ثانیه را روی بستر ۴G عرضه کند. نکته جالب در مورد سنگاپور این است که پایین ترین سرعت اینترنت LTE در این کشور متعلق به اپراتور M1 بوده که سرعتی معادل با ۲۹ مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

اما فکر میکنیم برای مقایسه به نسبت مساحت کشور بیان وضعیت اپراتور های امریکایی هم نتایج جالبی ارائه دهد. در میان اپراتور های امریکایی، Verizon با پوشش ۸۷ درصدی بیشترین سطح از خاک ایالات متحده را تحت سرویس های خود دارد و سرعت متوسطی معادل با ۱۲ مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند و اپراتور US-Cellular با پوشش۷۵ درصدی سرعتی معادل با ۶ مگابیت بر ثانیه را عرضه میکند. دیگر اپراتور های این کشور نیز در بین آمار این دو شرکت قرار دارند.

در نمودار های زیر هم می‌تواند رده بندی کشورها را در دو رده بندی بر اساس پوشش و دسترسی و همچنین سرعت دانلود متوسط مشاهده کنید.

iran-LTE-Download-Speed-big

iran-LTE-Coverage-big

منبع :‌ شهر سخت افزار 

درباره نویسنده

علی بیژنی

مدیر مسئول مجموعه بلک بری ایران

۲۰ نظر

  • سلام میشه توضیح بدین کدوم نسخه های z10 از LTE ارایه شده تو ایران پشتیبانی میکنه؟

    • دوست عزیز ذکر شده نسبی – نمی توان اطلاعات ۱۰۰ درصد دقیق یافت در این زمینه

  • باند lte همراه اول ۲۶۰۰ظاهرا می باشد که قرار هست تغییر بکند . باند lte ایرانسل ۱۸۰۰ و باند lte رایتل ۱۸۰۰ و در ضمن تمام مناطق پوشش ندارد .

  • سلام
    اقا گوشی من z10مدل ۳-۱۰۰ هستش
    تو تنظیمات هم ۴g داره ولی گوشی هیچوقت ۴g نمیشه ینی همیشه ۳g میزنه بالای گوشی ,میخواستم ببینم تنظیمات خاصی باید انجام بدم .خط گوشیمم ایرانسله و سیمم usimهستش منطقه ی زندگیمون هم تحت پوشش هست
    خواهشا یه راهی نشون بدید به من چه کنم

  • همراه اول ظاهرا تا قبل از عید یعنی اخر سال می خواهد فرکانشو پایین بیاره

  • در حال حاضر فقط سری ۲-۱۰۰ در گوشی z10 امکان استفاده از ۴G رو داره متاسفانه عدهای از فروشنده ها بدون اطلاع از باندهای فرکانسی اعلام میکنند که گوشی در ایران ۴G رو ساپورت میکنه

  • قرار هست اپراتور چهارم ایرانین نت به صورت مجازی فعالیت کنه و به کمک اپراتورهای دیگر بیاید . پس باید منتظر تغیرات بود .

  • سلام اقا ببخشید گوشی من z30 سیمکارتمو یو سیم کردم اما فرجی نمیاد بالا میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

  • اقای بیژنی اصلا ۴g تنها برای من نداره ۳g و فرجی داره اینا. نممنون میشم راهنماییم کنید

  • خب روی ۳g &4g میذارم اما نمیشه خب میشه کامل توضیح بدین؟؟؟ اگه تنظیمات خاصی داره میشه بگید انجام بدم ممنون میشم

نظر بدهید