اخبار

بلک بری و سرمایه گذاری در خودرهای مستقل

نوشته شده توسط ابراهیم آلانی

دوستان و مشتاقان همیشگی بلک بری ایران

سلام وقت بخیر

 

شرکت بلک‌بری به تازگی تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیون دلاری در یک مرکز تست خودروهای مستقل طی چند سال آینده اعلام کرد. جان چن(John Chen)، مدیر اجرایی بلک‌بری با تاکید بر اهمیت موضوع نرم‌افزار در این فناوری، تصرح کرد که سرمایه‌گذاری‌ها به سمت مشاغل مهندسی پیش خواهد رفت.

به نقل از ITP.NET، بلک‌بری اخیرا از این موضوع که کانون بحث از استراتژی دستگاه‌های دستی به نوآوری نرم‌افزار برای ارائه به دستگاه‌های امن و جامع متمرکز شده است، پرده برداشت. با توجه به شواهد موجود به نظر می‌رسد که بلک‌بری در حال حرکت به سمت تولید خودروهای اتوماتیک است.

 

خودروی بدون راننده چیست؟

 

خودروهای بدون راننده یا اتومبیل‌های خودران دیگر ایده‌هایی مربوط به آینده نیستند. هم‌اکنون شرکت‌هایی نظیر بی ام دابلیو، مرسدس بنز، آیودی، ولوو، تسلا و… مدل‌هایی از این نوع خودرو را تولید کرده‌اند. از سوی مقابل، شرکت‌های فناوری نیز سعی می‌کنند در این زمینه پیشگام باشند. شرکت‌هایی نظیر گوگل که چندی پیش خودروی بدون راننده خود را در کالیفرنیا آزمایش کرد، یکی از واضح ترین نمونه‌های موجود در این حوزه به شمار می‌رود.

تحقیقات گسترده‌ای پیرامون تولید خودروهای بدون راننده و سرنوشت احتمالی این خودروها برای ۵ سال آینده انجام گرفته است؛ تحقیقاتی که در ادامه به برخی از نکات کلیدی آن اشاره کرده و پس از آن به بررسی کارکرد این خودروها می‌پردازیم.

خودروهای بدون راننده، فناوری مربوط به آینده نیستند و هم‌اکنون نیز وجود دارند. خودروی بدون راننده یا اصطلاحا یک خودروی self-driving این‌گونه تعریف می‌شود: هر اتومبیلی که دارای قدرت کنترل سرعت، ترمز گیری و هدایت خود بدون تعامل راننده و یا با تعامل راننده باشد را خودروی self-driving می‌گویند.

خودروهای بدون راننده به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند: نیمه مستقل و کاملا مستقل. خودروی کاملا مستقل به خودرویی اطلاق می‌شود که می‌تواند بدون هیچ تعاملی از راننده و در شرایط مختلف جاده بین دو نقطه مشخص جابه‌جا شود. احتمالا اولین نسل این خودروها در سال ۲۰۱۹ تولید خواهد شد.

خودروهای کاملا مستقل هم به دو دسته تحت اپراتور و فاقد اپراتور تقسیم می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود خودروهای بدون راننده کاملا مستقل و تحت اپراتور تا پنج سال آینده وارد بازار شوند؛ اما نوع بدون اپراتور این خودروها راهی بسیار طولانی برای تولید و عرضه در پیش دارند.

خودروهای بدون راننده بدین منظور تولید می‌شوند که جاده‌هایی امن‌تر ایجاد کرده و به آسان‌تر شدن زندگی انسان‌ها کمک کنند. موسسه KPMG پیش‌بینی کرده‌ است که در انگلستان اتومبیل‌های بدون راننده باعث کاهش ۲۵۰۰ نفری در مرگ‌ومیرهای جاده‌ای بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ خواهند شد.

 

بلک بری و خودروهای خودران

 

شرکت امید دارد که ویژگی‌های امنیت و ایمنی خودروهای آن، با تولیدات دیگر خودروسازان، ارائه دهندگان سنسور و توسعه دهندگان نرم‌افزاری رقابت نماید. این شرکت در حال حاضر با شرکت پولیسینک (PolySync) و شرکت نیمه‌هادی رنساس الکترونیک کورپ (Renesas Electronic Corp) و دانشگاه واترلو (University of Waterloo) در پروژه خودروی خوکار همکاری می‌کند و امیدوار است که بتواند با شرکت‌های بیشتری در اوتاوا همکاری داشته باشد.

گفتنی است این شرکت که در حال رقابت برای افزایش فروش نرم‌افزاری واحد گوشی و دسترسی به خدمات دیگر است، امیدوار است خودش را در صنعت ماشین‌های خودکار وارد رقابت کند.

images (1)

 

یک تحلیلگر در IDC در این زمینه گفت: چیزی که می‌تواند بحث را پیش ببرد، این است که در حال حاضر قوی‌ترین دارایی در مجموعه وجود دارد، ضمن اینکه مقیاس‌گذاری تجاری و برخورد با رقبا به وسیله پول بیشتر، چالشی در طرح‌های خودروهای خودکار چالشی برای شرکت خواهد بود، و بدین ترتیب می‌توان چشم‌انداز خوبی را در میدان رقابت تصور نمود.

دیوید ماسون(David Masson)، مدیر شرکت امنیت سایبری دارکتراس(Darktrace) در کشور کانادا نیز گفت: این همکاری قابل توجهی بین تمام کسانی است که نیاز دارند اطمینان حاصل کنند که محصول نهایی و پیکربندی ارتباطات برای افرادی که از آنها استفاده می‌کنند و کسانی که در جاده به اشتراک می‌گذارند مطمئن و امن و بی‌نقص خواهد بود.

شایان ذکر است فناوری خودروهای بدون راننده، اکنون به تکنولوژی پیشرو بدل شده‌اند و اکثر شرکت‌های مطرح آی.تی بتدریج وارد گود رقابت می‌شوند. در این بین توجه به بعد نرم‌افزاری و مهندسی این فناوری، برگ برنده‌ای برای هر یک از رقبا و مدعیان قلمداد می‌شود.


برای رسیدن به جاهایی که تا به حال به آن نرسیده ایم

باید راهی را برویم که تا به حال نرفته ایم

ماهاتما گاندی

ابراهیم آلانی | بلک بری ایران

درباره نویسنده

ابراهیم آلانی

ebrahim.alan@gmail.com
telegram.me/Ebrahim_Alani_Official

یک نظر

  • واقعا دنیا چقدر پیشرفته شده و در حال پیشرفته…خوشحالم شرکتی مثل بلک بری قدم توی این ضمینه گذاشته،بنظرم از لحاظ امنیت قابل اعتماد تره نسبت به گوگل…ما هم هنوز پراید تولید میکنیم و سوار میشیم 😐

نظر بدهید