اخبار

بلک بری VS. آندروید

نوشته شده توسط صالح خواجه دلویی

حتما تا به الان خیلی از شما دوست داران بلک بری از خودتون پرسیدید که چرا بلک بری میخواد بره به سمت راه اندازی کامل آندروید بر روی محصولاتش؛ درست نمیگم؟!

با ما همراه باشید تا دقیق ترین خبر رو در این باره بهتون بدیم و همین طور از ابهاماتِ فراوان هم دربیاریمتون!


بلک بری، قوی ترین شرکت امنیتی سیستم عاملی یا اصطلاحا رابط نرم افزار و سخت افزار در دنیای تکنولوژی است و این بر همگان ثابت شده است. از تولید گوشی های فوق العاده باکیفیت و پرچم دار تنها گوشی هایی که در آسیای شرقی تولید نمیشه بگیرید تا سیستم عامل ناوبری هواپیماهای بوئینگ، همه و همه دارای قلبِ تپنده ی بلک بری است.

اما حالا بلک بری چرا میخواد خودش رو با معماری سیستم عامل آندروید ترکیب کنه؟!

بلک بری دارای گوشی های باکیفیتِ ساخت بسیار بالا، شارژدهی قوی، سخت افزار همگام شده و سازگار شده و سازگاری حداکثری با سیستم عامل بلک بری، کیفیت صدای فوق العاده و البته قلبِ تپنده ی BlackBerry OS 10 هستش. اما به دلیل معماری بسیار سخت و پیچیده هسته ی سیستم عامل بلک بری به منظور امنیت بسیار بالا، کار برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزاری در AppWorld  بلک بری بسیار سخت شده است و از این رو، با قرار دادن هسته ی مجازی آندروید در ورژن ۱۰٫۲ سیستم عامل بلک بری، موجبات رشد و ارتقای دامنه ی برنامه ها و بازی های قابل اجرا بر روی گوشی های بلک بری شدند. در این جا دو نکته را باید حتما متذکر بشم.

  1. وقتی گفته می شود که هسته ی مجازی یا اصطلاحا Virtual OS Based، یعنی اینکه هر اتفاقی برای سیستم عامل درون اون هسته پیش بیاد، سیسم عامل اصلی گوشی دچار مشکل نشده و حتی اگر هسته ی مجازی آندروید، ویروس بگیرد، گوشی شما سالم و تمیز خواهد بود. (به همین دلیل است که در دنیای ICT حال حاضر، دیگر در هیچ شرکت مطرحی، سرورهای فیزیکال دیده نمیشود و همگی به ESX سرور ها و سرورهای مجازی روی آورده اند.)
  2. این نکته بسیااار مهم است که بدانید، هسته و Base سیتم عامل های iOS، Android و BlackBerry OS، همگی یکی بوده و بر پایه ی یونیکس نوشته شده اند! یعنی ذاتا، همگی از یک هسته و بیس نوشته و ارتقا داده شده اند، مثلا معماری های مختلف لینوکس از قبیل UBUNTU، Fedora و … که همه ی آن ها نیز بر پایه یونیکس هستند. اما یک شرکت تواسنته مثل ابونتو، یونیکس رو خییلی خوب گسترش بده ولی هرگز نمیتواند مثل BackTrack یک سیستم عامل یونیکسی امن و Safe باشه. در مورد آی او اس و آندروید و بلک بری او اس هم همینه دوستان! یکی مثل اپل تونسته روی معماری ظاهری و همسوسازی سخت افزاری نسخه ی سیستم عاملش خوب کار کنه، یکی تونسته مثل آندروید، مخلوفی از همه رو داشته باشه که طبیعتا پُر از باگ خواهد شد و یکی هم مثل بلک بری او اس مخواسته بهترین ویژگی ها رو در کنار امنیت، رابط کاربری بسیار ساده و کامل و زیبایی داشته باشه. خب طبیعی هستش که هر کدوم از این توزیع های سیتم عامل، دچار ضعف و قوت هایی هستند.

بلک بری به منطور رشد و ارتقای خودش، میخواد با مطالعه ی سیستم عامل آنروید و نحوه بکار گیری تمامی قابلیت ها در آنروید، بهترین آن ها را انتخاب کرده و در سیستم عامل جدید و برخی از گوشی هایش در آینده آن ها را قرار داده و مورد تست و بررسی قرار دهد. این نویدبخشِ آینده ی بسیار روشن و درخشان برای بلک بری خواهد بود.

بلک بری در برنامه دارد تا بهترین ویژگی های آندروید را در نسخه های بعدی سیتم عامل خود، قرار دهد و معماری ظاهری و رابط کاربری خود را کمی متعادل کند. این به معنی اجرای یک نسخه ی خام آندروید بر روی گوشی های بلک بری نخواهد بود و به معنب ترکیب قدرتمند بلک بری او اس با آندروید می باشد. جان چن، رئیس کمپانی بلک بری نیز چندی پیش گفت:"هر زمانی که بتوانیم نسخه ی امنی از آندروید را بنویسیم، آن را بر روی گوشی های خود قرار خواهیم داد."

نمیدونم چقدر به تکنولوژی علاقه مند هستید، اما اگر مطالعه کرده باشید، میدانید که اپل، در اوایل سیستم عاملی تحت عنوان مکینتاش داشت به جای آی او اس و مثل بلک بری، دار مشکلاتی شد به خاطر انحصاری بودن و سختی در برنامه نوشتن؛ به همین خاطر یک گذار در صنعت خود برنامه ریزی کرد و همین جهش، باعث شد که اپل، اپل بشه! بلک بری هم میخواد همین جهش رو بکنه، اما حساب شده تر از اپل! اپل اشتباهی که کماکان هم داره میکنه اینه که انحصار طلبیش در توسعه سیستم عامل، سدِّ بزرگی براش شده اما آندروید با انتشار نسخه های مختلف خود توسط شرکت های بزرگ سازنده ی موبایل آسیای شرقی، موجبات رشد بسیااار زیاد خود را فراهم نمود!

مردم میفهمند و باهوش تر از آن هستند که بتوان به آنها در دنیای تکنولوژی، دروغ گفت!

بلک بری داره آماده ی این گذار و ارتقا در ساختارِ خودش میشه… اما نیاز به حمایتِ تمامی دوستدارانش داره، این که تنهاش نذارن و ترکش نکنن

بلک بری ایران هم این قول رو میده که مثل قبل و حتی بهتر از اون، خدمت رسان طرفداران و عاشقان بلک بری در ایران باشه

 

یاعلی مدد

درباره نویسنده

صالح خواجه دلویی

متولد بهمن 69 هستم.
به کتاب خواندن علاقه‌ی بسیاری دارم. در کنار ادبیات جدی، گریزی هم به ادبیات فانتزی/تخیلی می‌زنم. سرگرمی‌هایم شامل کتاب خواندن، گوش سپردن به انواع موسیقی، یادگیری مطالب جدید و صد البته چرخ زدن و مشغولیت در دنیای فناوری اطلاعات می‌شود. skhajedalouei@hotmail.com

۲۸ نظر

  • ممنون از توضیحات کامل شما که تا حدودی باعث کمتر شدن ابهامات میشه.

    من تو این مدت کامنتهای مختلفی که در مورد این خبر در سایت شما و کانالهای مرتبط با بلک بری ارائه شده را دنبال کردم. واقعیت اینه که ما ایرانیها با یه غوره سردیمون میکنه و با یه مویز گرمیمون!!! و کاملا احساساتی رفتار می کنیم. ماشاالله هممون هم در تمامی موضوعات کارشناس خبره ای هستیم. هنوز هیچ خبر رسمی از سوی بلک بری اعلام نشده. اینکه چه سیستمی؟ کی؟ کجا؟ چطوری؟ در چه چهارچوبی؟ و به چه صورتی قراره این اتفاق و یا تلفیق و یا ترکیب سیستم عاملها رخ بده معلوم نیست. بعد یه عده ای جوگیر میشن و یکی میگه من گوشیمو میفروشم میرم اپل و سامسونگ و ……. میخرم. یکی دیگه میگه دانگرید میکنم به ۱۰٫۲ ( که من نمیدونم ربطش چیه؟!!) و از این جور حرفهای احساسی که مبنای عقلانی نداره. بنابراین تا وقتیکه کمیت و کیفیت موضوع بصورت کاملا دقیق ، شفاف و رسمی اعلام نشده بهتره که فقط اخبار رو دنبال کنیم و از تصمیمات شتابزده خودداری کنیم. قطعا شرکتی مثل بلک بری راههای مختلف رو بررسی کرده و خیلی بیشتر از ما دلش به حال خودش میسوزه و صلاح کار خودشو بهتر از ما میدونه.

  • سلام خدمت گروه بلک بری ایران که اصافا خیلی بروز و دقیق به دوستاران بلک بری خبررسانی میکنن .خدا قوت

    من ی سوال خدمتتون داشتم .من چند وقته ی بلک بری پاسبورت خریدم و آپدیتش تا حالا نکردم .

    os version :10.3.0.1052

    software release : 10.3.0.675

    حالا سوالم اینه من وقتی تو شارژ میزارمش اصلا وابدا داغ نمیکنه برعکس iphone 6 .ولی وقتی باهاش صحبت میکنم تو دستم داغ میشه .خواستم دلیلشو بدونم

    ممنون میشم راهنماییم کنین

     

    • سلام، بسیار خوشحالیم که به بلک بری ایران اعتماد دارید و امیدواریم بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم.  دوست عزیز، با دریافت آپدیت های رسمی، این مشکل بهبود پیدا کرده است.

  • نظر من درست از آب در اومد بلکبری میخواد گوشیهاشو دست همه ببینه…

    • همه ی کمپانی های بزرگ، همین رو میخوان، مگه اپل، و کمپانی های آندرویدی شرقی، به چه هدفی فکر میکنند؟! معلومه که بازار بیشتر رو میخوان

  • مرسی آقا صالح بابت کمکتون

    بنظرتون وایسم تا آپدیت جدید بیاد 

  • جز تشکر چیزی ندارم هم به صالح جان همه تیم فوق العادش بگم

    مرسی بابت همه چی

    • سلام شایان جان، ممنونم از محبت و لطفت، به وجود هواداران و کاربران محترمی مثل شما افتخار میکنیم و امیدوارم تا نقاط ضعف و نکات منفیمون رو بهمون یادآور بشید تا اون ها رو بهبود بدیم

  • سلام 

    آقا صالح خسته نباشید میدونم اینجا جاش نیست اما مجبورم گوشیو security wipe کردم قیلشم یه بک آپ از اپلیکیشنا و اطلاعات گرفتم فقط ازمدیا نگرفتم. clasho ریختم مراحل اولیشم رفتم بعد که ریستور میکنم بازی دوباره از اول میاد.

    z10 stl100

    software 10.3.1.1779

    os 10.3.1.2576

    چی کار کنم؟؟؟

  • Man ye chi migam.bebinid etefagh miofte ya na! Blackberry ba google ham kari mikonr dar ayande! Ru blackberry nexus miad! 🙂

  • سلام اقاصالح عزیز وخسته نباشید

    یه سوال اینکه بعدازتلفیق با اندروید،ایا این سیستم عامل جدید روی این گوشیای الان هم کارمیکنه یااینکه باید گوشی رو هم همراه این سیستم عامل جدید(os+android) عوض کرد؟

    ممنون 

    • سلام ، قرار بر اینه که بر روی گوشی های بلک بری ۱۰ منتشر بشه، البه همه اینها در حال مذاکره و بحث و جلسه است، باید دید چه خوابی داده اند

  • آقا صالح سلام مجدد 

    اولا تبریک میگم توافق هسته ای به همه گروه بلک بری ایران که انشالله ما هم مثل باقی برند های معتبر دنیا از این محدودیت هایی که شرکت بلک بری اتخاذ کرده انشالله پایان پیدا کنه و مثل شرکت اپل به صورت بسیار راحت دریافت os های رسمی این شرکت بدون محدودیت داشته باشیم

    سوالم از اقا صالح اینه که من گوشیم توسط بلک بری لینک شناسایی نمیشه که آپدیت از طریق اوتلودر کنم .کابل هم سالم هس حتی از طریق قند شکن آخرین آپدیت بلک بری لینک رو از سایت خود بلک بری دانلود کردم ولی بازم شناسایی نمیشه

    os version :10.3.0.1052 هستش

    ممنون میشم راهنمایی کنین دلیلش چیه 

  • سلام و خسته نباشید به تیم بلک بری ایران .یک سوال داشتم خدمتتون اندرویدی که روی گوشی های بلک بری هست کدوم ورژن از اندرویده؟؟

  • خدا کنه این اتفاق نیفته.

    هسته این سیستم عامل ها با هم فرق داره. هسته آندروید یه جور لینوکس هست. هسته iOS، یه جور free BSD هست. و هسته بلک بری، اسمش نوترینو هست که بازم یه جور یونیکسه(مثل free BSD). درسته که خود لینوکس هم از یونیکس گرفته شده، ولی واقعیت اینه که اونایی که مستقیم از یونیکس گرفته شدن، یعنی بلک بری و iOS، بسیار بهتر هستن. خصوصا" بلک بری.

    سیستم عامل QNX که بعدا بلک بری نامیده شد، فقط ۱۰۰,۰۰۰ خط کد برنامه نویسی داره. مقایسه کنید با مثلا" 20. 30. میلیون خط برنامه ویندوز.

    این باعث شده که تقریبا" تنها سیستم عامل بدون نقص جهان باشه. بطوری که توی صنایع پزشکی و صنایع نظامی، که در اونها اولین خطا،آخرین خطا خواهد بود،  از این سیستم عامل استفاده کنند.

    امیدوارم چیزی از آندروید قاطی این سیستم عامل نشه. من که میخواستم بلک بری بگیرم فقط بخاطر اینکه مشکلات ویندوز و آندروید رو نداره، حالا باید منتظر وایسم ببینم چی قراره پیش بیاد…..

  • daste gole bache haye zahmat keshe blackberry iran dard nakone ,,,khili golid ,man ye page too facebook sakhte boodam bara irania monteha didam shoma oomadid va be khoobi hame chio ok kardid bara ma irania ,dametoon garm ,man hamishe narahat boodam ke too iran hich marjaee bara blackberry nist ,,,onam chizi be in khafani ,,,bazam merc ..rasti too instagram ham ye account bara blackberry daram khoshhal misham follow konan va like balckberry doostaye gol : blackberryworld_ ine accountam “DDD

  • سلام دوست عزیز من یه سوال دارم و میدونم که اینجا نباید پرسید اونم اینه که بین پاسپورت و نکسوس موندم , بازی کردن و هنگ نکردن و برنامه های اجتماعی هم مهم واسم خیلی هم به پاسپورت علاقه دارم ولی ایا این گوشی نیازهای منو برطرف میکنه؟و اینکه شنیدم ۴k فیلم میگیره واقعیت داره؟اگه ممکن واسم ایمیل کنید شرمنده شدیدا به جوابش نیاز دارم

  • سلام خسته نباشید مشکل has stopped رو برای برنامه ها چجوری درست کنم؟

  • با سلام خدمت شما میخواستم بدونم روی گوشیه بلک بری بازیه کلش رویال اجرا و ذخیره میشه؟

نظر بدهید