نقد و بررسی

بررسی دستیار صوتی BlackBerry

نوشته شده توسط صالح خواجه دلویی

قصه دستیار صوتی از اپل شروع شد. وقتی که در iOS 5 از سیری رونمایی شد اپل آن را یک قابلیت بسیار ویژه و خاص معرفی کرد. اما پس از آن گوگل بود که سیری را در اپل به چالش کشاند و معرفی Google Now به اپل نشان داد که یک دستیار صوتی در واقع چطور باید باشد. پس از اپل و گوگل نوبت مایکروسافت بود که وارد این بازی شود و نشان دهد قصد ندارد در این زمینه از دو رقیب خود عقب‌تر باشد. مایکروسافت با ارائه کورتانا در ویندوز فون حداقل این را به اثبات رساند که یک دستیار صوتی روی تلفن همراه شما می‌تواند بسیار دقیق‌تر از یک هشت‌پا یا شتر به پیش‌بینی مسابقات جام جهانی بپردازد! حتما در خبرها متوجه شدید که کورتانا از ۱۶ مسابقه پربیننده جام جهانی امسال ۱۵ تای آن را درست پیش‌بینی کرد! که بازی فینال نیز یکی از آن‌ها بود.

blackberry assistant-

حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که تا به حال پیش آمده که سیری روی آیفون یا Google Now روی اندروید یا کورتانا روی ویندوز فون به کمک شما آمده باشند ؟ آیا فکر می‌کنید دستیار صوتی ابزاری کارآمد روی تلفن‌های هوشمند ماست ؟ اگر اینطور فکر نمی‌کنید شاید لازم باشد روی عقیده خود تجدید نظر کنید. زیرا اپل، گوگل، مایکروسافت و حالا بلک بری نظر متفاوتی با شما دارند!

پس از اپل، گوگل و مایکروسافت حالا بلک بری نیز اعلام کرده در نسخه ۱۰٫۳ از سیستم عامل خود یک دستیار صوتی را به آن اضافه خواهد کرد. دستیار بلک بری می‌تواند کارهای ساده‌ای را در برنامه ایمیل و تقویم گوشی برای شما انجام دهد، یا شما را از اخبار مهمی که در شبکه‌های اجتماعی در حال پیگیری‌ست مطلع کند. بلک بری دراین‌باره می‌گوید: «اگر شما پیش از این تجربه کار با دستیار صوتی را در سیستم عامل‌های دیگر داشته باشید از کار با دستیار بلک بری و دیدن دقت آن در پاسخ به درخواست‌های شما شگفت زده خواهید شد.» دستیار بلک بری که امکان گرفتن دستور به صورت صوتی و متنی را دارد، بیشتر درخواست‌های شما را بدون نیاز به خارج شدن از محیط دستیار انجام می‌دهد.

به عنوان مثال اگر در حال رانندگی باشید و از دستیار بلک بری بخواهید آخرین ایمیل دریافتی را برای شما بخواند، او این کار را به سرعت انجام خواهد داد. همچنین بدون فشار دادن یا لمس دکمه‌ای روی گوشی می‌توانید پس از خواندن ایمیل از او بخواهید آن ایمیل را به حالت خوانده نشده تبدیل کند. یا مثلا اگر در یک جلسه مهم کاری قرار دارید و ناگهان یادتان می‌افتد که بعد از جلسه با یکی از دوستان‌تان قرار دارید می‌توانید برای دستیار بلک بری تایپ کنید که قرار شما را در ساعت مشخص یادآوری کند. او بلافاصله یک یادآورد در تقویم تنظیم می‌کند و تأییدیه آن را در همان محیط دستیار از شما می‌گیرد.

همچنین امکان انجام کارهای دیگری نیز مانند روشن کردن فلاش گوشی یا تغییر در تنظیمات نوتیفیکیشن نیز با دستیار بلک بری وجود دارد.

درباره نویسنده

صالح خواجه دلویی

متولد بهمن 69 هستم.
به کتاب خواندن علاقه‌ی بسیاری دارم. در کنار ادبیات جدی، گریزی هم به ادبیات فانتزی/تخیلی می‌زنم. سرگرمی‌هایم شامل کتاب خواندن، گوش سپردن به انواع موسیقی، یادگیری مطالب جدید و صد البته چرخ زدن و مشغولیت در دنیای فناوری اطلاعات می‌شود. skhajedalouei@hotmail.com

یک نظر

نظر بدهید