نقد و بررسی

نقد و بررسی ۶ گوشی قدرتمند در ۱۰ سال گذشته

نوشته شده توسط بهنام قلئي

طرفداران پر و پا قرص بلک بری ایران در این پست همراه شما هستیم با بررسی ۶ گوشی قدرتمند در ۱۰ سال گذشته


در حال حاضر تصور دنیای هوشمند موبایل بدون دیوایس های آیفون و اندروید تقریبا غیر ممکن است و شما در محل و هر جایگاهی که پای بگذارید قطعا با این محصولات رو به رو خواهید شد.اما بازگردیم به ۱۰ سال پیش.آیا در سال ۲۰۰۶میلادی هم همچین آماری وجود داشت؟

قبل از عرضه ی رسمی اولین اپل آیفون،اولین دیوایس های اندرویدی(HTC Drem ,T-Mobile G1) و… سیستم عامل سیمبین از محبوبیت خاصی برخوردار بود و این نشان دهنده ی قدرت نوکیا بود و پس از آن بلک بری،پالم،لینوکس و ویندوز موبایل از محبوب ترین ها بودند.

بلک بری پرل ۸۱۰۰

image-iPhone-va-BlackBerry-xach-tay-ban-chay

این مدل بلک بری،مدل تکامل یافته ی سری ۷۱۰۰ از این کمپانی می باشد.۸۱۰۰ مانند سایر محصولات بلک بری فول QWERTY نیست اما اما از ۴ ردیف کیبورد تشکیل شده است و هر کلید دو حرف را در خود جای داده است غیر از دو حرف L و M که بر روی کلید های مجزا هستند.کیبورد فشرده این محصول به همراه صفحه نمایش  ۲۴۰×۲۶۰ حس خوبی را به کاربر منتقل می کند.در زمان عرضه ی این محصول یعنی سپتامبر ۲۰۰۶،بلک بری پرل ۸۱۰۰ نازک ترین دیوایس با ضخامت ۱۴٫۵ میلی متر در آن زمان بود که در مقایسه با دیوایس ها و استاندارهای جهانی حال بسیار ضخیم است.

در این میان پرل ۸۱۰۰ اولین دیوایس بلک بود که دوربین عقب داشت.اگرچه دوربین ۱٫۳ مگاپیکسلی با فلش LED در مقایسه با غول های هوشمند حال اصلا قابل مقایسه نیستند اما خب برای محقق شدن رویاهای بزرگ تر شروع خوبی بود.این دیوایس نیز از حافظه ی جانبی پشتیبانی می کرد.

قابل ذکر است پرل ۸۱۰۰ در سال ۲۰۰۶ انقلابی به پا کرد و بسیاری از جوانان به سوی این دیوایس جذاب کوچ کردند.

HTC TyTn

Htc_tytn_ii

HTC TyTn یکی از نوستالژی های دیگر است که در سال ۲۰۰۶ رو نمایی شد.این دیوایس از ویندوز موبایل ۵٫۰ Pro پشتیبانی می کرد.از جمله های موجود بر روی این HTC می توان به Microsoft Word Mobile, MicrosoftExcel, DirectPush email, Internet Explorer اشاره کرد.کیبورد QWERTY و صفحه نمایش لمسی ۲٫۸ اینچی ۲۴۰٫۳۲۰ پیکسلی و در کنار آن پشتیبانی از ۳G,Wifi محبوبیت های این دیوایس را دوچندان می کرد.

دوربین این گوشی ۲ مگاپیکسل است و سری های بعدی این سری به دوربین جلو مجهز شدند.البته قابل ذکر است که مردم این دیوایس را به نام های مختلفی از جمله HTC Hermes, HTC P4500, Cingular (AT & T) 8525, MDA Vario II T-Mobile, O2 XDA Trio می شناسند.

Motorola Q

motorola_q_verizon

در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۰۵ میلادی از موتورولا Q یا Q8 رونمایی شد.این محصول با بسیاری از محصولات روز بازار از جمله محصولات بلک بری رقابت می کرد.این دیوایس جذاب از کیبورد QWERTY و صفحه نمایش ۲٫۵ اینچی و تراکم پیکسل ۳۲۰٫۲۴۰ برخوردار بود.اما این ها کافی بود تا نظرات مخاطبان را به خود جذب کند؟

صفحه نمایش Q لمسی نبود همچنین ضخامت بسیار کم پرچمدار سال های دور موتورلا تنها ۱۱٫۵ میلی متر بود در کنار آن دوربین پشت ۱٫۳ مگاپیکسلی و پشتیبانی از حافظه جانبی هر چند اندک به چشم می خورد.

اما با این طراحی خاص و جالب،نداشتن و پشتیبانی نکردن از Wifi و GPS از نقاط ضعف Q محسوب می شد.

Nokia N93

Nokia_n93-1

پس از موفقیت مدل های N90 و N92 نوکیا،در جولای ۲۰۰۶ نوبت به عرضه ی رسمی نوکیا N93 رسید.پرچمداری دیگر از نوکیا که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده بود.تغییرات محسوس در دوربین N93 آن را به یکی از بهترین و برترین دوربین های آن زمان تبدیل کرده بود.دوربین ۳٫۲ مگاپیکسلی با قابلیت زوم Carl Zeiss 3x optical واقعا بسیار جالب و پیشرفته محسوب می شد.ظبط ویدئو با تراکم پیکسل ۶۴۰*۴۸۰ و ۳۰ فرم بر ثانیه N93 را به پرچمداری بی رقیب داشت تبدیل می کرد.همه ی این ها در کنار نسخه ی ۹٫۱ سیمبین تمامی انتظارات را از یک دیوایس همراه تقریبا برآورده میکرد.

Palm Treo 680

treo7

اولین محصول شرکت پالم Treo 680 بود که با آنتن مخفی درونش ظاهری بهتر و مناسبت تر نسبت به سایر رقیبان داشت.این دیوایس از سیستم عامل منحصر به فردش یعنی Palm OS پشتیبانی میکرد.Treo از Wifi و ۳g پشتیبانی نمی کرد در عوض از ترکیب کیبورد QWERTY و همچنین صفحه نمایش لمسی ۲٫۵ اینچی با تراکم پیکسل ۳۲۰*۳۲۰ بهره مند بود.تنوع رنگی بالا این محصول از جمله نارجی و قرمز نظر کاربران بسیاری را به خود جلب کرد.

Sony Ericsson W950

SonyEricsson-W950-5

آخرین محصول بررسی کلی ما از شرکت سونی اریکسون می باشد.شرکتی که در حال حاضر شاید برای نسل جدید ما غریبه باشد،غافل از اینکه دیوایس های پرقدرتی را در دهه ی اخیر روانه بازار کرده بود.این محصول سونی اریکسون از ۳g پشتیبانی می کرد و همچینین حافظه ی داخلی ۴ گیگی به همراه کیبورد ۲٫۵ اینچی با تراکم پیکسل ۲۴۰*۳۲۰ سری در بین پرچمداران درآورده بود.W950 از حافظه ی خارجی پشتیبانی نمی کرد و در مقابل از Radio FM برخوردا بود.

امیدواریم مطالب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد

با تشکر – بلک بری ایران

درباره نویسنده

بهنام قلئي

۴ نظر

  • مرسی داداش از سعیتون بسیار جالب بود با تشکر از سایت بلک بری ایران هم که داره سعی میکنه تو ایران BB رو زنده و جا بده باز هم مرسی از همه ک به فکر بلک هستید

  • w950 بی نظیر بود یادم قیمتش که اومد پایین حدود ششصد تومن خریدم و جالب توجه اینکه دوربین پشت نداشت ولی نسل بعدیش ینی w960 واقعا همه چی تموم بود اونم داشتم
    یااادش بخیر

نظر بدهید